kortspontonton

kortspontonton

Mer informasjon om Pontoon (kortspill)

  • wikier
    • Encyclopedia
      • Historie
      • Gjenstand
      • regler
        • OBBO og BB + 1
      • Grunnleggende strategi for Pontoon
      • House Edge
      • variasjoner
        • Federal Pontoon
        • Jupiters 21
        • Treasury 21
      • Se også
      • referanser
      • Eksterne linker
    • relaterte temaer
  • quiz
    • quiz
  • Kart
    • Maps

fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Pontoon er en ulisensiert variant av det amerikanske spillet Spanish 21 som spilles i australske og malaysiske kasinoer [1], i Treasury Casino, Brisbane, det er kjent som Treasury 21. I Jupiters Casino, Gold Coast, er det kjent som Jupiters 21, i Reef Casino, Cairns, det er kjent som Paradise Pontoon, og i Tasmania, er det kjent som Federal Pontoon. [2]

Det bør ikke forveksles med blackjack-varianten som heter Pontoon, funnet i Storbritannia og British Commonwealth, og spilles med vanlige 52-kort dekk. Pontoon har vist seg å være langt mer populær i Australia enn spansk 21 har vært i USA.

Pontoon er den britiske eller innenlandske versjonen, Blackjack den amerikanske eller casino versjonen, av Vingt-et-un (Fransk for tjueen), et fransk gambling spill populært ved retten i Louis XV og senere, mye favorisert av Napoleon, spesielt ved St. Helena. [3] I det tjuende århundre ble det det mest populære spillet av de væpnede styrker i engelsktalende nasjoner. [3] Pontoon, i motsetning til Casino Blackjack, har ingen offisielle regler og varierer mye fra skole til skole.

Pontoon er et aritmetisk spill som spilles på et bord med samme layout som blackjack. I hver avtale er punters mål å motta kort med mer enn pålydende enn bankmannen, men ikke over 21, ellers er han "bust" og taper. En 21 bestående av en ess og et kort verdt 10 er en ponton, og betaler ekstra, selv om bankørens ponton er uslåelig, som han alltid vinner når det gjelder likestilling. Som spansk 21 spilles den av enten en sko eller en 4-dekk kontinuerlig shuffling-maskin (CSM). Skospillene bruker seks eller åtte spanske dekk, som er vanlige 52-kort dekk, minus ti-spot kortene. Kort to til ni teller 2 til 9 henholdsvis domstoler 10 hver, ess 1 eller 11, som deres eiere kan fritt erklære.

Pontoon har lignende regler til spansk 21, med noen bemerkelsesverdige forskjeller, oppført nedenfor.

  1. Akkurat som i australsk, asiatisk og europeisk blackjack, har forhandleren ingen hullkort (NHC). Dette betyr at spillerne ikke vet om forhandleren har en naturlig karakter (f.eks. En Blackjack, et Ess og et ansiktskort) til slutten av runden når forhandleren trekker sitt andre kort. Derfor er det mulig å tegne til "21" og vinne mot en forhandler naturlig, som er dypt spilleren fordelaktig og ikke mulig i enten Spanish 21 eller Blackjack.
  2. Fordi forhandleren ikke har hullkort, er det mulig å doble og / eller splitte og miste flere spill til en forhandler naturlig. Alle kasinoer, unntatt SkyCity Adelaide [4], tilbyr enten BB + 1 eller OBBO for å kompensere.
  3. En es i en dobbel dobbel hånd regnes alltid som 1, i stedet for 1 eller 11. Hvis du for eksempel dobler på myk 18 (et ess pluss ett eller flere kort totalt 7), dobler du i hovedsak på 8. Denne regelen gjør dobling på myke hender svært uheldig.
  4. Du har ikke lov til å tegne på splitte esser (NDSA), noe som betyr at hvis du deler ess, får du bare ett kort på hver ess.
  5. Sammenlignet med spansk 21, som tillater splitting til fire hender (SPL3), er det begrensninger på hvor mange hender du har lov til å splitte til. Kasinoer i Queensland og New South Wales tillater ikke resplitting (SPL1). På de fleste spillestedene kan du ikke splitte esser (SPA1), bortsett fra Burswood Casino, Perth og Casino de Genting, Malaysia ,, hvor du kan splitte en gang (SPL2).
  6. Du kan bare overgi mot en forhandler Ess eller ansikt (a.k.a bilde) kort. [2] Hvis forhandleren ender med en naturlig, vil du fortsatt miste hele innsatsen din; I tillegg savnet du muligheten til å tegne til "21" og vinne ubetinget. Det er derfor overgivelse er et mindre verdifullt spill i Pontoon enn på spansk 21.
  7. I Skycity Adelaide, og Casino de Genting, Malaysia, kan du bare doble på to kortshender. Andre steder kan du doble på et hvilket som helst antall kort, som kalles "ikke siste sjanse" (NLC) dobling.
  8. Forhandleren treffer alltid på mykt 17, forkortet som H17.
  9. Pontoon har de samme super bonus utbetalingene er spansk 21, med unntak av Casino de Genting, Malaysia, som har en super bonus utbetaling på RM1,000 på spill på RM10 til RM99 og RM5,000 på spill på RM100 eller høyere.

Til tross for spilleren ulempe med reglene 2-9, er huskanterne for Pontoon i gjennomsnitt lavere enn for spansk 21, fordi regel 1 er så dypt spilleravhengig. Regelforskjellene betyr at det er flere signifikante strategiske forskjeller mellom spansk 21 og ponton.

  • BB + 1 (Busted Bets pluss en): Etter å ha fjernet fra bordet alle busted-spill, alle gevinster og originale spill fra hender på totalt 21 og alle originale spill fra fortabte hender, mister spilleren bare ett spill, selv om han har flere splittede hender i den ene boksen.
  • OBBO (Original Bets and Busted Only): Etter å ha fjernet fra bordet alle busted-spill, alle gevinster og originale spill fra hender på totalt 21 og alle originale spill fra fortabte hender, mister spilleren bare ett spill fra hver splittet hånd. Hvis han ikke har delt, mister han bare ett spill.

I sammendraget er BB + 1 et tap på ett spill per boks, og OBBO er et tap av en innsats per hånd, gitt at busted spill, gevinster og originale spill fra fortabelser og vinnende hender er fjernet fra bordet. BB + 1 er de vanligste av de to reglene; De eneste kasinoene som har OBBO er Burswood Casino i Perth, og Casino de Genting, Malaysia.

Fordi Pontoon har et element av spillervalg, kan spillerne redusere casinofordelen til mindre enn 0,5% (med unntak av Adelaide, med huskanten 0,62%) ved å spille optimalt. Det komplette settet med optimale spiller er kjent som grunnleggende strategi, og er svært avhengig av reglene. Den datamaskingenererte Pontons grunnleggende strategi og huskanten tabeller nedenfor er reprodusert fra Pro's Guide to Spanish 21 og Australian Pontoon, med tillatelse fra forfatteren, katarina walker. Pontoon-strategien er langt vanskeligere enn Blackjack, men kasinoer motsetter seg ikke generelt folk som bruker strategidokumenter ved bordet.

Pontonstrategien ligner veldig spansk 21-strategien, men det er noen avgjørende forskjeller, hovedsakelig på grunn av no-hole-card-regelen, og begrensningene på myk dobling.

-Antall spillere: tre eller flere

-Spille tid: etter ønske.

-Kort: standardpakke, ingen jokere.

-Rangering: Rettighetskort teller 10 poeng, Aces teller 1 eller 11 ved holderens valg, pip kort deres pålydende verdi. De 10-årige og domstolskortene er kollektivt kjent som "tiendedeler"

-Deal: en spiller fungerer som banker, resten som punters. En maksimal andel er avtalt. Kortene blir blandet ved starten av spillet, men deretter bare på en pontong når banken skifter hender. Banken handler alltid.

Dette enkle, men subtile gambling-spillet, en tradisjonell favoritt fra Forsvaret, er også kjent som 21, og med mindre endringer, som Blackjack på kasinoer (hvor punter anbefales på det sterkeste å lese husregler før venturing å spille). Mens innsatser er avgjørende for Pontoon, trenger spillet ikke selvfølgelig å bli spilt for penger.

Å holde to eller flere kort som sammen tilsvarer 21 (ideelt sett en ess og en tiende, dette er kjent som ponton eller en naturlig) men over 15 og så nær 21 som mulig. Enhver hånd som overstiger 21 er "bust" og taper.

Dette foregår i flere stadier.

-Bankmannen tilbyr ett kort til hver spiller, inkludert slede. Punters undersøker deres kort og satser på dem. (Se trinn 1).

-Banken behandler et andre kort hele runden. (Se trinn 2).

-Banken adresserer spillerne i sin tur, som enten fullfører hendene eller blir busted. (Se trinn 3).

-Når alle punters har blitt innkvartert, blir bankens hånd vendt. Banken er fri til å legge kort med forsiden opp, stopper når den er fornøyd eller er busted.

-Gjeld er avgjort. Bankmannen betaler alle punters hvis hender banker bankens hånd, samsvarer med punters innsatser og samler innsatsen til de tapende punters.

Pekerne ser på kortene sine og legger dem tilbake med forsiden ned på bordet, og angir spillene sine ved å plassere tellere ved siden av dem.

Når alle punters har satse, banker behandler et andre kort med forsiden nedover hele runden.

Banken adresserer nå hver punter i sin tur, begynner med Eldest. En punter har tre alternativer og en mulig fjerde som følger.

-Pinne. Punten, hvis hånd må totalt 16 eller mer, velger å ikke ha flere kort. Hvis hånden er pontong, blir esen slått over for å indikere dette.

-Vri. Punter velger å motta et tredje kort. Banker behandler dette forsiden opp fra toppen av pakken. Hvis kortene, sammen med de to skjulte kortene, totalt mer enn 21, er punter bust. Punter kunngjør dette; bankmannen tar opp punterens kort og legger dem på bunnen av pakken, og tilordner deretter punterens innsats. Hvis ikke busted, kan punter velge å motta ytterligere kort på samme måte til tilfredsstilt ("pinne") eller bust.

-Kjøpe. Punter velger å motta et kort med forsiden ned. For dette privilegiet må spilleren satse igjen, men ikke mer enn den opprinnelige innsatsen. Et annet kort eller kort kan senere kjøpes, eller punter kan velge å vri. Et spill kan bli redusert, men aldri økt, og en punter som velger å vri, kan ikke senere kjøpe.

Hvis en punter har fire kort og velger for en femtedel i et forsøk på å fullføre et kort med fem kort, håndteres kortet med forsiden opp om punter kjøper eller vrir. Men hvis de fire kortene totalt 11 eller mindre det femte kortet ikke kan kjøpes, siden bonushånden er en visshet.

-Dele. En punter som mottar sine to første kort av samme rang kan velge å dele dem - for å danne to hender, ett med hvert kort. En innsats som tilsvarer det som er plassert på det første kortet er plass på den andre, og bankmannen har et annet kort til hver hånd. Hvis det er en videre kamp, ​​kan punter dele igjen. Hver hånd spilles deretter ut som ovenfor.

Den høyeste hånden i noen skoler er en kongelig pontong (tre 7s), som er uslåelig og vinner punter triple innsatser. Hånden teller imidlertid som 21 hvis banken har det.

Pontoon tjener punter-dobbeltpengene og retten til å være bankmann. Hvis pontonen er bankens, så betaler alle punters dobbelt.

Den neste høyeste hånden er et kort med fem kort - fem kort som til sammen er mindre enn 22. Dette tiltrekker seg også dobbeltspill.

Bankmannen vinner alltid like hender; dermed bankens ponton slår noen ponton av en punter. Bankmannen kunngjør normalt betaling slik: hvis hans hånd beløp til 18, kunngjør han "Betal 1s"; det vil si at en spiller med en hånd totalt 19 eller mer, eller en bonushånd, vinner. Banken tar innsatsene av taperne og utbetaler tilsvarende innsatser til de innsatsene fra vinnerne pluss eventuelle bonuser.

Bankmannen vinner på like hender og har derfor en stor fordel, i den grad at noen ganger slutter i kreditt på en runde til tross for å gå bust. Videre vil banken ofte være i stand til å risikere en skarp gjetning ved en spilleres totaler fra kortene de vridd. Så det enkleste råd for Pontoon-spilleren er - få banken hvis du kan.

Som stipendiat har du imidlertid en eller to fordeler. Viktigst, du kan skala dine spill og du trenger bare å øke den opprinnelige innsatsen når prospektene ser bra ut.

Som en generell guide, kjøp når de to kortene dine er totalt 11 eller mindre, men vri når de er 12 eller mer (det er 16 tiende i pakken og de har en vane å komme opp når du ikke vil ha dem). Det er generelt forsiktig å holde fast på 16, men hvis du holder fire kort, kan det være verdt å ta en femte kort.

En observant punter med et godt minne har en bestemt fordel. Siden pakken bare blir blandet på en ponton (eller bytte av bank) er det noen ganger mulig å forutse neste kort, eller i det minste å beregne de grove oddsene for å motta et lavt kort eller en tiende for eksempel.

En punters guide til ponton

FORMÅL MED PONTOON: Målet er å samle kort med pålydende mer enn bankens, men ikke over 21.

NUMBER SPILLERE: 5-8 spillere

ANTALL KORT: 52 dekkskort

RANKEN AV KORT: A (verdt 11 eller 1 poeng), K, Q, J (bankkort er verdt 10 poeng), 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2

AVTALEN: Spillere utpeker noen som bankmannen. Siden banken har en fordel, kan dette velges tilfeldig (den som kutter det høyeste kortet). Bankeren behandler hver spiller et enkelt kort med forsiden ned til venstre. Banken er den eneste spilleren som ikke har lov til å se på kortet sitt.

Lag en hånd like nær 21 uten å gå over 21. Under hver hånd gjør spillere spill på å ha en bedre hånd enn bankmannen. Nedenfor er hendene, rangert best for å byste.

  1. Pontoon, В Den beste hånden, når 21 med to kort-ess og et ansiktskort eller en 10.
  2. Neste er den Five Card Trick, В som når 21 eller mindre med fem kort
  3. Etter er den neste høyeste hånden 3 eller 4 kort, totalt 21
  4. Hendene som totalt færre enn 20 med fem kort er rangert, den høyest rangerte hånden er den som er nærmest 21.
  5. Hendene som overstiger 21 er Bryst, denne hånden er verdiløs

Etter at det første kortet har blitt utdelt, starter spilleren til venstre for forhandleren, plasserer spillerne sine første innsatser. Før spillet begynner, bør en minimum og maksimal innsats bli avtalt. Deretter behandler forhandleren det andre kortet. Alle spillere, inkludert bankmannen, ser på kortene sine. Hvis banken har en ponton, vil de umiddelbart avsløre det og samle dobbelt på hva hver spiller stakk.

Hvis banken ikke har en ponton, starter med spilleren til venstre for forhandleren, kan spillerne prøve og forbedre hendene ved å samle kort fra forhandleren. Hver tur gir følgende muligheter:

Kunngjør en ponton, В Hvis du har et ess og et ti-punkts kort, erklærer du pontonen ved å plassere ditt ti-punkts kort med forsiden ned og eset ditt med forsiden oppe på toppen av det.

Split kortene dine, В hvis du har to kort med samme rang kan du dele dem Ved å gjøre det, skille hvert kort i to hender, sett dem med forsiden opp, og legg et like stort bud mot ditt første spill. Bankmannen avtaler to kort med forsiden ned til hver hånd. Disse hendene spilles en om gangen med separate kort og innsatsen. Hvis noen av de nye kortene er lik de to første, kan du splitte igjen, og teoretisk har muligheten til å gjøre det til du har fire hender. Ti punktskort kan bare deles hvis de egentlig er de samme, for eksempel to 10 eller to dronninger. En konge og en jack kan ikke deles.

Hvis hånden din er mindre enn 21, kan du kjøp et kort ved å si: "Jeg skal kjøpe en." Hvis du velger å kjøpe et kort, må du øke innsatsen din til et beløp som er lik, men ikke mer enn to ganger ditt første innsats. For eksempel har du en innledende innsats på $ 100, du kan satse mellom $ 100 - $ 200, for maksimalt $ 300 totalt. Banken behandler et annet kort med forsiden ned. Hvis håndens totale er fortsatt under 21, kan du kjøpe et fjerde kort. På denne innsatsen kan du sette inn et beløp som er lik det første spillet og ikke større enn det beløpet det tredje kortet ble kjøpt for. For eksempel, i en hånd hvor den første innsatsen var $ 100 og det tredje kortet ble kjøpt for $ 175, kan det fjerde kortet kjøpes for alt mellom $ 100 - $ 175. Hvis det er nødvendig, kan et femte kort også kjøpes etter de samme reglene.

Hvis hånden din er mindre enn 21, kan det hende du vil twistВ ved å si "Twist me one." Beløpet du har satse på, er upåvirket. Banken behandler et kort med forsiden opp for hånden din. Hvis hele summen fortsatt er under 21, kan du be om et fjerde (eller til og med et femte) kort som skal vrides.

Hvis summen av din hånd er minst 15 si, "pinne."Du velger å holde fast med kortene dine og innsatsen din forblir upåvirket. Spill går til neste hånd.

Under spillet, hvis hånden overstiger 21 gjennom enten å kjøpe eller vri, har du gått bust.В Kast hendene inn, opp og ned. Banken samler innsatsen din og kortene dine går til bunnen av bankens dekk.

Du kan starte din tur ved å kjøpe kort og vri. Etter at du har vridd, har du ikke lov til å kjøpe kort lenger, de kan bare bli vridd.

Hvis du deler, spiller du en hånd og den andre (e). Når du velger å stikke eller håndbustene, begynner du å spille neste.

Etter at alle spillerne har hatt sin tur, banker banken der to kort med forsiden opp. Spillerens kort skal vende ned med mindre de har en ponton, vridd, splittet eller borte. Banken kan velge å legge til flere kort, med forsiden opp, til de to første. Når banken er fornøyd med sin hånd, kan de velge å stayВ og spill med kortene de har. Det er tre mulige utfall:

Banker bustsВ hvis de slutter med en hånd over 21. Hvis dette skjer, må de utbetale et beløp som tilsvarer deres innsats til hver spiller og doble det hvis

TheВ banker forblir 21 eller mindre med fire kort eller mindre vil samle innsatser fra spillere med lavere verdi hender og utbetale til spillere med høyere verdi hender en like stor andel av deres innsats. Spillerne med pontoner eller fem kortspill blir utbetalt dobbelt. For eksempel vil en forhandler som holder seg til 17, si "betale 18." Banken vil da betale ut til alle spillere med hendene 18-21, med spillere med en ponton og fem kortspill som tjener dobbelt. Hvis en bankfører holder seg til 21, betaler de bare ut til spillere med en pontong eller fem korttrick.

Hvis den banker gjør en fem-kort trickВ de betaler ut dobbelt til spillere med en ponton bare. Alle andre spillere, inkludert de som kan ha et kort med fem kort, betaler i dobbelt innsats til forhandleren.

Hvis ingen spiller lager en ponton, blir alle kortene samlet ved bankenes slutt og satt på bunnen av dekk uten å blande seg. Men hvis det er en pontong, blir kortene blandet og kuttet før neste avtale. En spiller som lager en pontong som ikke er forhandler eller splitter dekk, fungerer som den neste bankmannen. Hvis det er flere spillere som passer dette kriteriet, vil neste banker være spilleren igjen av den opprinnelige banken.

Banken kan selge banken til en annen spiller når som helst i spillet til en gjensidig avtalt pris.

To enkle variasjoner krever at esser blir spilt og ingen andre par. I tillegg til variasjonen som lar spillere holde seg til minst 16, i motsetning til standard 15.

Pontoon er den britiske versjonen av blackjack, den amerikanske tolkningen av den franske vingt-en-unen (en og en), og er nært knyttet til andre versjoner av den klassiske blackjacken som spansk 21.

Skyte ponton er en alternativ versjon av Pontoon som inkorporerer spillmekanismen som brukes i Shoot, så vel som den vanlige spillformen. I begynnelsen av spillet danner bankmannen en kitty, en innsats av en mengde penger mellom minimum og maksimum innsats. Etter at førstegangsbud av spillere er gjort, starter fra venstre side av forhandleren, kan spillerne lage et skytespill. Denne innsatsen er atskilt for normal spill av spillet og er plassert mellom spilleren og katten.

Spillere er ikke tvunget til å lage et skuddsspill. Men hvis du velger å lage en skyteinnsats, kan det være noen verdi du velger, forutsatt at summen av alle skyteinnsatsene er mindre enn kitty. Så, hvis den første spilleren plasserer et skytebud for den totale verdien av kitty, kan ingen annen spiller plassere et skytebud.

Etter å ha gjort alle skytebetsene, behandler banken det andre kortet. I tilfelle bankmannen har en pontong, går alle skyteinnsatsene inn i potten, og spillerne betaler i dobbelt plass. Normale regler gjelder, men det er flere muligheter for betting:

Hvis du ønsker å kjøpe eller vri for aВ fjerde kort, В før du mottar kortet, har du lov til å gjøre en annen skyteinnsats så lenge det fører til at totalt skyteinnsatser overstiger kitty. Du kan plassere dette veddemål, selv om du ikke plasserte den første skytespillet. Dette gjelder bare det fjerde kortet.

AfterВ splitting, В den første skytespillet teller bare for første hånd. En annen shoot-innsats kan plasseres for den andre hånden. Dette skytebudet er underlagt de samme reglene som er omtalt ovenfor.

Hvis en spillers hånd går bust, blir deres skytspill lagt til kitty. Dette gjør det mulig for andre spillere å lage flere skytespill.

Skyt innsatser og pontonspill blir håndtert samtidig. Spillere hvis hender overgikk bankfolkene, er betalt et beløp som er lik deres skytebud ut av katten. Spillere hvis hender er lik eller verre enn bankenes har sine skytebiter lagt til katten av forhandleren.

Forut for en ny avtale har bankmannen muligheten til å legge til flere penger til katten. Hvis katten er tørr, må forhandleren enten sette opp en ny kattunge eller selge banken til høyeste budgiver. Når bankenes stilling endrer seg, forlater den gamle banken med innholdet i katten og den nye forhandleren setter opp en ny.

Pontoon Card Game Rules & Strategi (Aussie Blackjack)

Hvis du noen gang har besøkt et kasino i Storbritannia eller Australia, er du sannsynligvis ganske kjent med kortspillet Pontoon. Den australske versjonen av Blackjack er som den nordamerikanske spansk 21 og gir veldig gode odds for spillere. Den britiske versjonen av Pontoon er nærmere standard 21. Hvis du vil lære reglene for begge Pontoon kortspillene og oppdage optimal Pontoon-strategi, les videre!

  • Det er to litt forskjellige variasjoner: Australian Pontoon og UK Pontoon
  • I australske ponton fjernes alle tiene fra dekk
  • I UK Pontoon brukes en full 52-kort dekk
  • I stedet for å "slå" sier du "vri" og i stedet for å "holde", sier du "pinne"
  • I Australian Pontoon er ingen av forhandlerskortene utsatt for endring av oddsen

Det første skillet å være klar over er at det er to forskjellige kortspill som kalles Pontoon, og de har begge litt forskjellige regler.

Australske ponton (også spilt på kasinoer i Malaysia og Singapore) er mer eller mindre det samme som den spanske 21 Blackjack-varianten du finner i Nord-Amerika kasinoer. Britisk ponton, På den annen side stikker litt nærmere tradisjonelle Blackjack-regler.

Når du spiller Pontoon i et live-kasino i Sørøst-Asia eller Australia, blir tiene fjernet fra dekk, akkurat som de er på spansk 21. Når du spiller Pontoon Card Game online, er den britiske versjonen standard og full 52- kortdekk brukes. Vanligvis brukes 8 dekk i skoen.

EN Pontoon (en to-korts hånd på totalt 21, også kjent som en naturlig eller blackjack i andre blackjack-varianter) er den sterkeste hånden mulig. Men det er fortsatt slått av en forhandler Pontoon.

Den neste sterkeste hånden er a fem-kort triks, som er i utgangspunktet alle fem-kort hender som ikke har blitt busted (gått over 21). Hvis du får et kort med fem kort på totalt 21, og forhandleren har en kort med fem kort, totalt 20, vinner forhandleren fortsatt hånden som forhandler vinner alle båndene og alle fem-kort-triksene er av samme verdi.

Hvis hånden din har tre eller fire kort og totals 21, har du fortsatt en sterk hånd, men den er ikke så sterk som et kort med fem kort eller en ponton. De to sistene betaler 2-1 mens en tre eller fire-kort 21 bare betaler 1-1.

En ting som er forskjellig i et Pontoon-kortspill i forhold til Blackjack, er at en spillers hånd ikke er gyldig med mindre den når totalt 15 eller høyere. I virkeligheten betyr dette at du ikke bare kan holde (eller holde som den kalles i Pontoon) på harde hender som varierer fra 12-14 som vanlig i vanlig blackjack.

Dette betyr at selv om du bare får ett kort etter å ha splittet esser, vil forhandleren automatisk håndtere et nytt kort hvis håndkortshånden ikke når opp til 15 eller høyere.

I australske pontoon er begge forhandlerskort også utelukket. Dette er en reell forskjell for spillere, da det eksponerte kortet til forhandleren vanligvis er den beste kilden til informasjon som skal baseres i spillbeslutninger.

Akkurat som i spansk 21, Regler (og strategi) av Pontoon i en live casino endring spesielt. Alle tennene fjernes, slik at alle dekkene som brukes i spillet, bare inneholder 48 kort. Hvis du er en vanlig BlackJack-spiller, kan du se hvordan dette dramatisk endrer oddsen og hva det optimale spillet er i hvert scenario.

Men en av grunnene til at Australian Pontoon er en strategisk spillers favoritt er på grunn av alle bonusspillene og en rekke regeljusteringer som tipper sjansene for å vinne mot spilleren. Fem kort 21s, Super Bonus utbetalinger og forsinkelser er alle gode grunner til å velge Australian Pontoon i stedet for et vanlig Blackjack online spill.

Dessverre er dette spillet kun tilgjengelig i Sørøst-Asia og Australia - i det minste i sitt live-skjema. Online, men du kan se en rekke kasinoer tilby uk-versjonen og gi deg en flott sjanse til å prøve det med en stor velkomstbonus.

Slik spiller du Pontoon - Reglene

En runde Pontoon starter med forhandleren (banker) som håndterer ett kort med forsiden ned til hver spiller. Alle spillere kan se på kortet sitt unntatt bankmannen.

Starte til forhandlerens venstre spillere, og gjør deretter deres første innsatser. Et annet kort er nå behandlet med forsiden ned til hver spiller og alle spillere, inkludert forhandleren, ser på kortene sine.

Hvis bankmannen har en ponton (et ess pluss et ansiktskort, verdt 10 poeng), blir det umiddelbart utsatt og banken tar dobbel innsats fra hver av spillerne.

Hvis banken ikke har en pontong, kan spillerne hver og en prøve og forbedre sin hånd ved å tegne ("vri" eller kjøpe) kort fra forhandleren.

Hvis du har en ponton, gratulerer! Du vinner din innsats. Men hvis kortene dine legger opp til mindre enn 21, har du noen alternativer.

  • Hvis den totale verdien av kortene er 15 eller over, kan du si "pinne". Akkurat som et opphold i vanlig blackjack, stopper du din tur, hold din innsats som det er og pass på turnen til neste spiller. Hvis din hånd er til slutt høyere enn forhandlerens (eller han går bust), vinner du.
  • Hvis den totale verdien av kortene dine er mindre enn 21, kan du også si "vri". Forhandleren vil da håndtere et nytt kort med forsiden opp. Hvis du fortsatt er under 21, kan du vri ett eller to flere kort. Hvis du fortsatt er under) eller lik 21) Etter fem kort, har du en fem-kort ponton.
  • Hvis den totale verdien av kortene dine er mindre enn 21, kan du også "kjøpe" flere kort. Det betyr at du legger til din innsats (enten lik eller opptil to ganger det opprinnelige spillet) og få et nytt kort håndtert med forsiden ned. Hvis du fortsatt er under 21, kan du kjøpe et nytt kort igjen og gjøre det samme med innsatsen din - legg til noe beløp mellom din opprinnelige innsats og hvor mye du satser på forrige gang. Hvis de to kortene dine er like i rang, kan du dele dem i to hender ved å sette dem med forsiden opp på bordet og plassere en annen innsats som er like som din første innsats. Hvis du fortsatt er under 21, kan du kjøpe et femte kort.

Hvis du begynner å vri, må du fortsette å vri - du kan ikke kjøpe noen kort senere i hånden og øke innsatsene dine. Men hvis du begynner med å kjøpe kort, kan du fortsette å kjøpe eller du kan bytte til å vri på noe tidspunkt.

Akkurat som i Blackjack hvis du får to av de samme kortene på den første avtalen, kan du dele dem og spille hver hånd separat. Hvis du får et annet av samme verdikort, kan du dele det igjen. Hvis du går over verdien av 21 til enhver tid i en hånd, er du bust og må vende hånden over.

Grunnleggende pontonstrategi og håndskisse

På grunn av de manglende tiene og rekke håndbonuser, er Pontoon-strategien et helt nytt ballspill.

Hvis du spiller Australian Pontoon, er strategien tydeligvis veldig lik den spanske 21-strategien, men det er fortsatt noen forskjeller. Her er vårt strategiplan for hvordan du optimaliserer sjansene dine for å vinne i Pontoon. Klikk på bildet for å forstørre diagrammet.

De fleste kasinoer bryr seg ikke om spillerne faktisk bruker diagrammet mens de spiller; på nettet kan du selvsagt også bruke det.

En ting som onlineversjonen har tilpasset fra det australske live-spillet, er spilluttrykkene.

Det adskiller seg litt fra vanlig blackjack-terminologi, men du har ingen problemer med å tilpasse seg den nye lingo. I stedet for å "slå" sier du "vri" og i stedet for "opphold" sier du "pinne". "Double Down" -knappen er erstattet med et "Kjøp x2" -ikon.

Du kan spille Pontoon online i de fleste online kasinoer. Ovenfor er vår toplist av de beste kasinoene du finner å tilby spillet. Hvis du leter etter det i kasinolobbyen finner du det blant blackjack-bordene. Lykke til på bordene!

Pontoon er den britiske versjonen av det internasjonalt populære bankspillet Tjueen, kanskje nå best kjent i form av American Casino versjon Blackjack. Spillet Pontoon og dets navn er hentet fra franskmennene Vingt-et-un (21). Variasjonen Shoot Pontoon gjør spillet mer interessant ved å inkludere spillmekanismen til Shoot.

Pontoon kan spilles av et hvilket som helst antall spillere fra to oppover - det fungerer bra med 5 til 8 spillere - ved hjelp av en standard 52-kortspakke. For et stort antall spillere, si 8 eller flere, kan to 52 pakker blandes sammen. Spillerne trenger også en forsyning med penger eller chips for å satse.

Kortene har verdier: ess er verdt 1 eller 11 etter eierens valg, konger, dronninger, jacks og tiere er verdt ti, og de resterende kortene er verdt deres pip verdi. Hver spillers grunnleggende mål er å danne en hånd hvis totalverdi er så nær som mulig til 21 uten å gå over 21.

En spiller er utpekt som bankmannen. Banken har en fordel, så den første bankmannen er valgt tilfeldig (den som kutter det høyeste kortet). I hver hånd satser hver av de andre spillerne på å ha en bedre hånd enn bankmannen.

  • Den beste hånden av alt er en Pontoon, som er 21 poeng i to kort - dette kan bare bestå av ess og et bildekort eller ti.
  • Neste best etter en Pontoon er en Fem korttrick, som er en hånd på fem kort på totalt 21 eller mindre.
  • En hånd på tre eller fire kort verdt 21 poeng slår alt annet enn en Pontoon eller Five Card Trick.
  • Hendene med 20 eller færre poeng og færre enn fem kort rangere i rekkefølge av deres poengverdi - jo nærmere 21 jo bedre.
  • Hendene med mer enn 21 poeng er Bryst og er verdiløs.

Hvis bankmannen og en spiller har like verdige hender, vinner banken.

Bankmannen behandler ett kort med forsiden ned til hver spiller, starter med spilleren til forhandlerens venstre, går rundt bordet og slutter med forhandleren. Alle spillerne, bortsett fra bankmannen, kan se på kortet sitt.

Nå starter igjen med spilleren til forhandlerens venstre og går rundt med klokken, plasserer spillerne annet enn bankmannen sine innledende innsatser foran dem. Minimum og maksimum for innledende innsatser må avtales før starten av spillet, og hver spiller kan satse et beløp innenfor disse grensene, men må satse minst minimum.

Dealeren tar nå et nytt kort med forsiden ned til hver spiller, og alle spillerne ser på de to kortene sine. Hvis banken har en ponton, blir dette umiddelbart utsatt, og banken samler dobbelt så mye som staket fra hver av spillerne.

Hvis banken ikke har en ponton, så starter spilleren til forhandlerens venstre og fortsetter med urviseren, hver spiller har en sving for å prøve å forbedre hånden hvis de ønsker å kjøpe ekstra kort. Når det er din tur, har du følgende muligheter:

Erklære en ponton Hvis de to kortene dine er et ess og et ti-punkts kort, erklærer du det ved å sette dem på bordet med det ti punktskortet med forsiden ned og esken vender opp på toppen av den. Split kortene dine Hvis de to kortene dine er like i rang, kan du dele dem i to hender ved å sette dem med forsiden opp på bordet og plassere en annen innsats som er like som din første innsats. Banken behandler umiddelbart et nytt kort med forsiden ned til hver av hendene, og du spiller da hendene en om gangen, som separate hender med separate innsatser. Hvis en av de nye kortene som er delt ut, er lik de to første, kan du velge å splitte igjen, skape tre eller til og med (teoretisk) fire separate hender, hver med sin egen innsats. Legg merke til at du ikke kan dele to ti-punktskort, med mindre de faktisk er like - to dronninger kan deles, men en dronning og en jack kan ikke. Kjøp et kort Hvis den totale verdien av kortene dine er mindre enn 21, kan du si "Jeg skal kjøpe en". Du må øke innsatsen din ved å legge til et beløp som er minst lik og ikke mer enn to ganger din første innsats (for eksempel hvis du hadde satse 6 i utgangspunktet kan du legge til noe beløp fra 6 til 12, noe som maksimalt gir 18 ). Forhandleren gir deg et nytt kort med forsiden ned. Hvis summen din fortsatt er under 21, kan du kjøpe et fjerde kort; denne gangen kan du legge til ditt beløp et beløp mellom din første innsats og beløpet du tidligere har lagt til. Så hvis din første innsats var 6 og du kjøpte et tredje kort til 10, kan du kjøpe en fjerde for et beløp fra 6 til 10. Hvis dine fire kort fortsatt er under 21, kan du kjøpe et femte kort på samme måte. Vri Hvis den totale verdien av kortene dine er mindre enn 21, kan du si "Twist meg en". Din innsats er upåvirket, og forhandleren gir deg et kort med forsiden opp for å legge til hånden din. Hvis hele summen er under 21, kan du be om et fjerde kort å bli vridd og deretter en femte, på samme måte. Pinne Hvis den totale verdien av kortene dine er minst 15, kan du si "stick9quot ;. Du blir med kortene du har, din innsats forblir som den er og det er neste hånds tur til å spille.

Hvis du til enhver tid kjøper eller vrider et kort, vil den totale verdien av hånden din være over 21 du er Bryst; Du må umiddelbart kaste hånden opp og banken tar innsatsen din og legger til kortene dine på bunnen av pakken.

Du kan begynne med å kjøpe ett eller flere kort og fortsette å vri, men når du har bedt om at et kort skal vrides, kan du ikke lenger kjøpe kort - eventuelle andre kort du kan bare kan vrides.

Når hånden når fem kort uten å gå over 21, har du en Five Card-trick, og du har ikke tillat flere kort.

Når som helst når din totale håndverdi er minst 15 og ikke over 21, kan du velge å holde fast, holde kortene og innsatsen som de er, og svinget går videre til neste hånd.

Når du har splittet din hånd, spiller du de to hender ene etter hverandre - når du har sittende fast eller gått bust på førstehånden spiller du den andre.

Når alle spillerne, bortsett fra bankmannen, har hatt sving, blir bankørens to kort vendt opp. De andre spillerkortene vil ikke være synlige på dette tidspunktet, unntatt hvor de har delt, vridd, deklarert pontoons eller bust.

Banken kan legge til flere kort til de to første ved å håndtere dem med forsiden opp en om gangen. Når som helst, når banken er fornøyd med hånden, kan banken oppholde seg - dvs. slutte å håndtere og leke med kortene som handlet. De mulige utfallene er:

Forhandleren går busten Hvis et kort blir utdelt som tar handlerens hånd over 21, mister forhandleren et beløp som er lik med deres innsats for alle spillerne som ikke har gått bust, betaler en dobbel innsats til enhver hånd som var en Pontoon eller Five Card Trick . Forhandleren forblir på 21 eller mindre, med fire eller færre kort Forhandleren betaler et beløp som er lik deres innsats til enhver spiller som har en høyere verdi enn forhandleren, og samler inn fra de som har like eller mindre. Pontoons og Five Card Tricks blir betalt dobbelt. For eksempel vil en forhandler som forblir på 18, si "betaler 1&9quot;. Alle utsetter deretter kortene sine og de som har 19 eller flere seier, de med Pontoons og Five Card Tricks vinner dobbelt og resten mister. En forhandler som lager 21 vil kun betale fem kort triks og pontoner. Merk at med mindre du har en Pontoon eller en Five Card-trick, spiller det ingen rolle om du har 2, 3 eller 4 kort. 19 i to kort er likeverdig til 19 i fire kort. Forhandleren gjør et Five Card Trick Forhandleren betaler kun Pontoons. Enhver spiller med en ponton får dobbelt innsatsen fra forhandleren. Alle andre (inkludert alle som hadde et Five Card-trick) mister dobbelt innsatsen til forhandleren.

Hvis ingen hadde en Pontoon, legger forhandleren alle brukte kortene til bunnen av pakken og uten å blande seg handler om en ny hånd. Dette gjør det mulig å forbedre sine sjanser ved å huske hvilke kort som er ute av spill. Hvis det var en Pontoon, blir kortene blandet og kuttet før neste avtale.

Hvis en annen spiller enn bankmannen oppnår en ponton uten å splitte sin hånd, og bankmannen ikke har en ponton, blir den spilleren den nye bankmannen fra neste avtale. Hvis det er to eller flere slike spillere, tar den nærmeste til forhandlerens venstre over banken.

Banken kan også bytte hendene etter noen hånd hvis den eksisterende banken ønsker å selge banken til en annen spiller til en gjensidig avtalt pris.

For et relativt enkelt spill har Pontoon overraskende mange variasjoner. Her er et utvalg:

  • Noen spiller som bare esser kan deles, ikke andre kortpar.
  • Noen spiller at du må ha minst 16 poeng (i stedet for 15) å holde fast.
  • Noen spiller som etter at alle andre har gjort sin første innsats, ser bankmannen på sitt eget første kort og kan velge å doble innsatsene. Dette er noen ganger indikert av at banken setter ut en innsats som er dobbelt så stor som de andre spillernes spill. Effekten er at de endelige betalingene er doblet, men denne doblingen påvirker ikke betalingen for Pontoon eller Five Card Trick - disse forblir dobbelt så store som ikke fire ganger.
  • Utbetalingen for en pontong varierer - noen er enige om å betale en enkelt eller en diskantpeng, i stedet for å doble. Noen spiller at spillerne blir betalt dobbelt, men forhandleren samler bare en enkelt innsats for en ponton.
  • Hvis du har 4 kort på totalt 11 eller mindre, er du sikker på å lage et kort med fem kort. I dette tilfellet spiller noen som du ikke kan kjøpe et femte kort, bare vri en.
  • Noen spiller at en hånd på tre sjuder holdt av en spiller (ikke bankmannen) er a Royal Pontoon, som slår alt og er betalt treble stakes.
  • Noen spiller som en ponton som består av et ess og et bilde slår en ponton som er et ess og en ti. Noen spiller at A-10 ikke er en ponton i det hele tatt, men bare en vanlig 21. Noen spiller at A-K eller A-Q er en "natural9quot; ponton, som slår a "plain9quot; ponton av A-J eller A-10.
  • Mange spiller som enhver spiller hvis to kort totalt a "hard9quot; 13 (ikke A-2, som kan være 3 eller 13) får lov til "burn9quot; hånden deres. Disse to kortene vises og kasseres, og to nye kort deles ut. Spillerens innsats forblir som den er. Noen spiller at det er to kort som gjør en hard 14 (ikke A-3) som kan brennes, i stedet for 13, så med et par sjuer kan du enten brenne eller håpe på en tredje syv å lage en kongelig ponton. Det er mulig å brenne etter brenning og å brenne hver hånd etter splitting.

Følgende beskrivelse er basert på informasjon levert av Jeffrey Burton.

Skyt Pontoon er Pontoon endret ved å inkludere spillmekanismen til Shoot i tillegg til den vanlige spillingen. Både Shoot and Shoot Pontoon var populær i Storbritannia i midten av 1950-tallet.

Ved starten av spillet danner forhandleren en kitty ved å sette inn noen mengder penger, mellom avtalte minimums- og maksimumsgrenser.

Etter at alle spillerne har satse på sitt første kort, så starter de igjen med spilleren til forhandlerens venstre, de har hver sin tur til å lage en skyte vedde. Skytespill holdes skilt fra spillernes normale spill, og plasseres mellom spilleren og katten. Du er aldri tvunget til å ta en skuddssats, men hvis du gjør det, kan det være noe beløp du velger, forutsatt at summen av alle skyteinnsatsene ikke er mer enn hva som er i katten. Således dersom den første spilleren skyter halvparten av kitty, kan den andre spilleren skyte noe beløp opp til halvparten av kitty; Hvis den første spilleren bestemmer seg for å skyte hele katten, kan de resterende spillerne i det hele tatt ikke plassere noen skytespill i det hele tatt.

Etter at shoot-spillene har blitt plassert, behandler dealeren alle andre kort med forsiden ned. Hvis forhandleren har en ponton, legges alle skyte-spillene til potten, og spillerne betaler hverandre dobbel innsats til forhandleren. Ellers har hver spiller de samme alternativene som i vanlig pontong, men med noen ekstra spillmuligheter:

Det fjerde kortet Kjøpe eller vri a tredje kortet er det samme som i vanlig ponton - ingen ekstra innsatser er tillatt. Hvis en spiller har en tre kort hånd totalt under 21 og ønsker å be om a fjerde kort, enten ved å vri det eller (dersom det tredje kortet ble kjøpt) ved å kjøpe det, så før spilleren mottok kortet, er spilleren lov til å plassere et skytebud. Som før, kan dette spillet være et hvilket som helst beløp som ikke gjør totalt antall skyteinnsatser større enn det som er i kitty. Du kan plassere et skytebud før du mottar ditt fjerde kort, selv om du ikke skjøt på din forrige mulighet; Omvendt, å skyte før ditt andre kort, tvinger deg ikke til å skyte før ditt fjerde kort. Det er ingen mulighet til å skyte etter at du ser ditt fjerde kort, selv om du bestemmer deg for å ta en femte. splitting Når en spiller deler seg etter at han har gjort en skytespill, forblir skjutsespillet på hånden som inneholder det første kortet, og spilleren har muligheten til å sette et nytt skytebud (ikke nødvendigvis med samme beløp) derimot, underlagt vanlig begrensning at summen av alle skyte spill må ikke være mer enn kitty. Going bust Hvis en hånd går bust, blir håndens skyteinnsats, om noen, umiddelbart lagt til kitty - dermed øker mengden som påfølgende hender kan skyte.

På slutten av hånden, etter at forhandleren har spilt, blir alle utestående skyte spill avgjort samtidig med de normale ponton-spillene. Spillere som har en bedre hånd enn forhandleren, blir betalt et beløp som er lik deres skytebiter ut av pottet, og spillere med hendene som er lik eller verre enn forhandlerens, har sine skytebiter lagt til kitty.

Før hver ny avtale har forhandleren muligheten til å legge til flere penger til kitty, men må ikke ta noe ut av det. Hvis det ikke er noe i katten på slutten av en hånd, er forhandleren enten sette opp en ny kattunge eller tilby banken til salgs til høyeste budgiver. Når avtalen overgår til en ny spiller, enten fordi de hadde en ponton eller fordi den ble solgt, henter den gamle forhandleren alt som var igjen i pottet, og den nye forhandleren setter opp en ny pusse.

Andre Pontoon-nettsider og programvare

Pontoon-regler er tilgjengelige på Card Game Heaven-nettstedet.

Pogg's Pontoon Guide gir informasjon om casino-versjonen av Pontoon, dens strategi og steder å spille online.

Derek Lazenbys gratis Nickel Odeon Casino-program for Windows inkluderer et Pontoon-spill å spille mot datamaskinen.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Пока оценок нет)
Loading...
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

96 − = 94

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!:

map